Про надання субсидій жителям міста (нові правила)

Тарифи на житлово-комунальні послуги знову зростають. Не всі містяни можуть подужати їх на свої нинішні зарплати чи пенсії. Уряд обіцяє не залишити тих, хто потрапив у складні життєві обставини, напризволяще. Вони обов’язково отримають державну допомогу на оплату житлово-комунальних послуг. Просто лише ті, хто цього потребує.

Щоб розподілити її справедливо та адресно, з 1 жовтня, за підсумками першого етапу верифікації, Уряд знову змінив умови оформлення субсидії. Та перш за все зупинімося на ситуації з наданням субсидій в літній період.

Керуючись новим порядком оформлення субсидій, управління провело інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення.

З цією метою матеріали публікувались на сайті міської ради, в газеті «Вісті» проводились виїзні приймальні в мікрорайонах міста, зустрічі в трудових колективах, надавались індивідуальні роз’яснення та консультації в управлінні.

В середньому з питань субсидій протягом неопалювального періоду до управління щотижня зверталось до 1,5 тис. громадян. Наймасовіші звернення – в травні-червні та вересні місяцях.

Нагадаю, на кінець опалювального періоду (30 квітня) житлові субсидії мали 19477 домогосподарств міста (72% від їх загальної кількості).

На виконання постанови №329 від 27.04.2018 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022» управлінням з 1 травня було припинено надання субсидій 4986 домогосподарствам:

3079 – де були фактично непроживаючі особи;

60 – на орендоване житло;

34 – де загальна площа житла перевищувала 200 кв.м;

1589 – за особистим зверненням громадян (бо мали обставини, несумісні з отриманням субсидій);

224 – в зв’язку з переходом за власним бажанням на отримання пільг;

245 – в зв’язку з виїздом з житла та іншими причинами.

Для того, щоб мати субсидію в подальшому, ці громадяни повинні були для цього подати нове звернення.

Деякій частині отримувачів – 4772 особам - розрахували субсидію автоматично. Всі вони прийшли до управління та повідомили про свій майновий та сімейний стан.

Громадяни, отримуючи інформацію про нові умови субсидіювання, активно на них реагували: хтось змінював свій сімейний стан, хтось знімався з реєстрації і продовжував звертатись за субсидією (дехто по декілька разів), подаючи нові звернення.

Загалом, протягом шести місяців управління отримало 3714 звернень для призначення субсидії на літній період:

- 1 605 поштою,

- 15 електронною поштою,

- 2 094під час особистого прийому.

670 з них розглянуто комісією з призначення субсидії для визначення права на субсидію, оскільки в домогосподарствах склалися особливі обставини, що вимагали рішення комісії.

За результатами проведеної роботи було відмовлено в призначенні субсидії в 3610 випадках:

796 - коли відсутні доходи взагалі або середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати;

2634 - не сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;

180 - наявна прострочена заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг.

7203 домогосподарств отримали житлову субсидію на неопалювальний період, майже половина з них – в «нульовому» розмірі. Середній розмір літньої субсидії на житлово-комунальні послуги – 78,23 грн.

Щоправда, громадяни інколи не погоджувалися з діями управління чи розмірами субсидій. Наслідком цього стало надходження до Урядової гарячої лінії та установ вищого рівня 175 скарг від невдоволених.

Значна за обсягом робота проведена в плані монетизації невикористаної суми субсидії.

Всі 5088 домогосподарств, що мали на це право, були запрошені до управління для подання заяви для виплати зекономлених коштів. 4313 з них звернулись із заявами до управління для виплати коштів на загальну суму 2788,6 тис. грн. Виплату вже отримали 2653 особи на суму 1734,6 тис. грн..

В жовтні місяці - перед початком опалювального сезону – різко зросла кількість звернень громадян. Звертаються в основному ті, хто влітку субсидією не цікавився, оскільки міг сплачувати платежі самотужки. За місяць ми отримали 3125 таких звернень. Жодне з них ще не відпрацьоване, оскільки очікувались зміни до порядку призначення субсидій. Ці зміни були опубліковані лише 22 жовтня та відповідне програмне забезпечення отримане лише в кінці місяця. Тому управлінням ще не проводилось призначення субсидій за новими зверненнями та автоматичні розрахунки діючих субсидій.

Та не буває, як кажуть, лиха без добра. Оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 22.10.2018 року № 841 «Про внесення змін до деяких постанов» набрала чинності з 1 жовтня та її нормами передбачено призначення субсидій до закінчення опалювального періоду, то розрахунок субсидії з першого жовтня відбуватиметься без визначення права на неї. Тобто, тим домогосподарствам, яким субсидія на літо вже була призначена, навіть в «нульовому» розмірі, включаючи домогосподарства, які за старим порядком мали б звертатись за отриманням субсидії знову (наприклад орендарі, домогосподарства, де є фактично непроживаючі особи), субсидія буде продовжуватись до кінця опалювального періоду без визначення права. Вона лише розраховується за доходами І-ІІ кварталу та витратами на житлово-комунальні послуги на опалювальний період. Розмір розрахованого доходу для працездатних осіб та сплата єдиного соціального внеску не впливає на результат призначення субсидії.

Призначення ж субсидій за зверненнями, що надійшли в жовтні, відбудеться за новим порядком.

Які ж зміни приготував Уряд?

Як я вже зазначила, субсидія тепер призначається з місяця звернення до кінця опалювального періоду.

Стосовно призначення субсидій на понаднормову площу житла.

Доповнено перелік осіб, яким житлову субсидію може бути призначено за рішенням комісії на понаднормову площу житла, громадянами, які:

отримують пенсію у зв’язку з втратою годувальника або по інвалідності,

досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», і отримують пенсію за вислугою років;

отримують державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.

Стосовно призначення субсидії домогосподарствам з великою площею житла.

З першого жовтня 2018 року при визначенні права на отримання субсидії враховується не загальна площа житлового приміщення, а опалювальна.

Субсидія не призначається, якщо опалювальна площа житлового приміщення перевищує 120 кв. м для квартир у багатоквартирному будинку, 200 кв. м для індивідуальних будинків. При цьому ця норма не поширюватиметься на багатодітних сімей.

За рішенням комісії субсидія може бути призначена, якщо у житловому приміщенні (будинку) оформлено два і більше окремих особових рахунки, за умови, що опалювальна площа частини жилового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 кв. м для квартири, 200 кв.м для індивідуального будинку.

Стосовно не призначення субсидії за наявності заборгованості зі сплати аліментів.

Змінами передбачено, що субсидія не може бути призначена ( у т.ч. за рішенням комісії) у випадку, коли у складі домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, які за даними Єдиного реєстру боржників мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (крім осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря).

Стосовно обрахування сукупного доходу Постановою № 841 уточнено, що для розрахунку житлової субсидії враховуються нараховані доходи членів домогосподарства. При цьому, як і раніше, розмір заробітної плати враховується після сплати податку на доходи фізичних осіб. Перелік доходів, які враховуються підчас призначення житлової субсидії доповнено грошовими переказами, отриманими із-за кордону (на підставі задекларованих сум), а які не враховуються, - сплаченими аліментами (за умови документального підтвердження фактичної сплати) та спеціальною бюджетною дотацією за вирощування молодняка великої рогатої худоби. Уточнено, що у разі призначення житлової субсидії з початку опалювального сезону доходи у вигляді пенсії враховуються в розмірі нарахованої пенсії за останній місяць попереднього неопалювального сезону (вересень), а у разі призначення житлової субсидії з початку неопалювального сезону доходи у вигляді пенсії враховуються у розмірі нарахованої пенсії за останній місяць попереднього опалювального сезону (квітень).

Передбачено, що не враховуються доходи батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, а також доходи одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків, який проживає з дитиною, у випадку, коли батьки розлучені.

Стосовно призначення субсидії особам, що перебували за кордоном.

З метою урегулювання питання призначення субсидії домогосподарству, до складу якого входять заробітчани, що перебувають за кордоном понад два місяці протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, надано можливість комісіям приймати рішення щодо призначення субсидії, якщо такими особами підтверджено легалізованими в Україні документами набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення. Відповідний перелік розміщено на веб-сайті Мінсоцполітики у розділі «Міжнародна діяльність» у закладці «Міжнародне співробітництво».

Стосовно нормативного врегулювання окремих питань.

Нормативно врегулюване питання призначення субсидії офіційно працевлаштованим особам, за яких роботодавцем не сплачено ЄСВ (субсидія їм призначатиметься на загальних підставах за умови підтвердження заборгованості роботодавця із виплати заробітної плати та сплати ЄСВ). Визначено, що заява і декларація не можуть бути розглянуті, коли до них не внесено у повному обсязі всі передбачені формами дані. Надано комісії право приймати рішення про призначення житлової субсидії у разі, коли у члена домогосподарства або у члена сім’ї особи із складу домогосподарства немає доходів чи сплати ЄСВ, і такі особи або інші члени домогосподарства надають соціальні послуги, перебувають у місцях позбавлення волі, перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою лікаря.

Щодо виплати громадянам невикористаних сум субсидій.

Постановою передбачено, що в окремих випадках за рішенням комісії кошти невикористаної житлової субсидії можуть бути виплачені особам похилого віку та особам з інвалідністю, які мешкають у містах обласного значення, через відділення поштового зв’язку ПАТ « Укрпошта».

Щодо сплати за послуги отримувачами субсидії

Постановою надано право отримувачам субсидії не платити обов’язкову частку плати за послуги, якщо вартість спожитих послуг менше неї. У такому разі громадяни сплачують фактичну вартість спожитих послуг.

Стосовно переліку послуг на які призначається житлова субсидія

Перелік послуг, на оплату яких призначається субсидія, доповнено внесками за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку та внесками за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.

Проте, незважаючи на стратегію адресності в наданні субсидій, зменшення кількості отримувачів в 2019 році не прогнозується.

Водночас, як зазначив Міністр соціальної політики А.О.Рева, система субсидій не призначена для постійного функціонування в нинішніх масштабах, а є тимчасовим заходом, щоб допомогти людям пройти етап тарифоутворення в комунальній сфері в умовах, коли люди мають дійсно низькі доходи. Стратегічною метою уряду є не збереження системи субсидій, а підвищення зарплат і пенсій, щоб кожна родина мала достатньо коштів для сплати за житлово-комунальні послуги. Система субсидій – це тимчасова підтримка для того, щоб на перехідний період допомогти людям сплачувати за новими тарифами.

За інформацією

начальника управління праці та

соціального захисту населення

Валентини Кулініч

05.11.2018