15 березня - Всесвітній день захисту прав споживачів

Ми, як споживачі товарів, робіт та послуг, знаємо про існування Закону України «Про захист прав споживачів» - основний документ, який регулює відносини між споживачами товарів (робіт чи послуг) і продавцями (виконавцями чи виробниками). Однак, не всі з нас ознайомлені із правами, зазначеними в цьому законі, а тим паче, не всі вміють ними користуватись. Про це свідчать численні звернення, заяви та скарги мешканців міста Ніжина до приймальні, яка працює у відділі економіки та інвестиційної діяльності виконавчого комітету Ніжинської міської ради, де при особистому спілкуванні громадян з фахівцями надаються консультації щодо вирішення проблемних питань споживачів. За телефоном 2-53-36 працює «гаряча лінія», зателефонувавши на яку споживачі отримають поради щодо захисту своїх прав.

Найпоширенішими питаннями при зверненні споживачів є скарги щодо неналежної якості непродовольчих товарів (побутової техніки, мобільних телефонів, взуття, одягу тощо, в ході експлуатації яких виявляється маса недоліків, що не дозволяє їх використовувати за призначенням), гарантійних зобов’язань, умов укладених договорів.

Споживач, у якого тільки-но придбаний новенький телефон перестав працювати, звертається до продавця і віддає цей товар на гарантійний ремонт. При цьому споживачі майже ніколи не читають документи, які підписують. А варто! В Акті приймання товару на гарантійний ремонт продавці вказують термін виконання робіт 90 діб, а споживач під цими умовами ставить свій підпис, цим самим нехтує своїми правами, адже законодавство передбачає безоплатне усунення недоліків товару протягом 14 днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк. Отже, начеб-то споживач і придбав товар, вклав свої кошти в необхідну річ, але тепер реально не може нею користуватись один, два чи три місяці. І тільки тепер споживач звертається до Закону: що робити ? В цій ситуації, коли споживач своїм підписом погодився на інші строки безоплатного усунення недоліків, та залишився без телефону, необхідно звернутись до цього ж продавця з письмовою вимогою про надання на час ремонту товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі, оскільки продавець, виробник зобов’язані створювати обмінний фонд товарів, перелік яких визначаєтья Кабінетом міністрів України.

Щоб убезпечитися від порушення своїх прав як споживача, пам’ятайте:

  • під час придбання будь-яких товарів (робіт чи послуг), Вам потрібно взяти товарний чек, який є підтвердженням здійснення покупки (отримання послуги чи виконання роботи) і буде необхідним, якщо товар (робота чи послуга) виявляться неякісними;
  • будьте уважними, перед тим, коли підписуєте документи, адже, поставивши свій підпис, Ви цим самим погодились на умови, що Вам запропонували;
  • купуючи техніку чи приймаючи її з ремонту, перевіряйте її справність, комплектність, цілісність та заповнення гарантійних документів на місці;
  • будьте уважними при придбанні товарів (робіт, послуг), їх транспортуванні,  введенні в експлуатацію та при використанні;
  • до моменту придбання товару для свідомого і компетентного вибору споживачу необхідно отримати всю інформацію про товар (послугу, роботу), а при необхідності, й про суб’єкта господарювання.

Кожен споживач має зрозуміти: свої права необхідно не тільки знати, а і відстоювати їх - тільки так ми зможемо зробити наше життя якіснішим.

 

Відділ економіки та інвестиційної діяльності.

15.03.2021