Про пільги на житлово-комунальні послуги
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі» з 1 жовтня 2019 року пільги на оплату житлово-комунальних послуг монетизовано, тобто вони стали надаватись у грошовій формі. Це означає, що змінився сам механізм надання пільг. Якщо раніше знижку в оплаті житлово-комунальних послуг (пільгу) надавали пільговику підприємства-надавачі послуг, то тепер пільгу вигляді конкретної грошової суми надає пільговику управління соціального захисту та пільговик оплачує повну вартість послуги.
Подаємо добірку питань та відповідей, з якими найчастіше звертаються пільговики.
Які пільги монетизовано?
Монетизовано пільги з оплати житлово-комунальних послуг та придбання твердого палива і скрапленого газу, які встановлені та фінансуються державою, всім категоріям осіб, що мають право на такі пільги.
Це стосується ветеранів війни (учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни), членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, дітей війни, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ветеранів військової служби та органів внутрішніх справ, багатодітних сімей.
В якій формі надаються монетизовані пільги?
Паралельно діють дві форми монетизації пільг, а саме:
- безготівкова монетизація – це коли банківська установа АТ «Ощадбанк» перераховує (сплачує замість пільговика) кошти для оплати житлово-комунальних послуг на рахунки управителів, об’єднань, виконавців комунальних послуг.
Надання пільг у безготівковій формі здійснюється «за замовчуванням» - звертатись з цього приводу пільговикам до управління не потрібно.
Варто лише перевірити наявність в управлінні актуального номера свого мобільного телефону – це дозволить пільговику здійснювати контроль за перерахуванням коштів з особистого кабінету АТ «Ощадбанк».
- готівкова монетизація – це коли одержувач пільги щомісячно отримує пільгу «живими» грошима особисто. Може це робити відкривши рахунок у будь-якій з банківських установ в м. Ніжині, або через «Укрпошту».
Для виплати пільг у готівковій формі пільговик має подати до управління відповідну заяву.
Два рази на рік (на 1 травня та на 1 жовтня) проводиться перевірка оплати особами, що мали пільгу в готівковій формі, вартості спожитих житлово-комунальних послуг. Якщо вони мають прострочену понад два місяці заборгованість з оплати послуг, що перевищує 340 гривень, пільга надалі їм буде надаватись в безготівковій формі. Тобто, якщо пільговик сам не оплачує послуги, за нього буде це робити банківська установа.
Яким чином визначається розмір пільги?
Розрахунок розміру пільг здійснюється, виходячи з:
· соціальних норм житла та енергоносіїв, в межах яких держава надає громадянам пільги, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014р. №409 «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування»;
· розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом;
· кількості членів сім’ї пільговика, які мають таке право відповідно до законодавства;
· встановлених цін/тарифів (внесків) на послуги.
Тобто, розмір пільги буде індивідуальним для кожного пільговика.
Водночас, пільговики обов’язково мають вчасно повідомляти управління соціального захисту населення про зміни персональних даних, складу сім’ї, зміни в комунальних послугах, місця проживання тощо. Несвоєчасне повідомлення може вплинути на розмір пільги.
Важливим є своєчасне (не пізніше 20 числа) надання управителями, виконавцями комунальних послуг інформації про зміну тарифів на житлово-комунальні послуги, а об’єднаннями - про зміну внесків.
Яким чином та коли кошти надходять до пільговика?
У випадку, якщо пільговик обрав готівкову форму монетизації, на початку кожного місяця управління соціального захисту населення перераховує кошти на особисті рахунки пільговиків. Пільговик самостійно використовує одержані кошти для оплати за житлово-комунальні послуги.
При безготівковій монетизації – управління соціального захисту населення щомісячно 25 числа формує та передає реєстри пільговиків до Мінсоцполітики, яке здійснює переказ коштів АТ «Ощадбанк». Банк на підставі отриманих від надавачів житлово-комунальних послуг реєстрів нарахованих сум здійснює щомісяця до 18 числа перерахування коштів загальними сумами з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об’єднань, виконавців комунальних послуг. Тобто, на цьому етапі пільговик доступу до пільгових коштів немає.
Звертаємо увагу, що АТ «Ощадбанк» перераховує кошти надавачам комунальних послуг не за принципом «усім потроху», а в певній послідовності:
- постачання теплової енергії, постачання та розподіл природного газу або постачання та розподіл електричної енергії за наявності відповідного виду індивідуального опалення;
- постачання гарячої води;
- централізоване водопостачання, централізоване водовідведення;
- постачання та розподіл електричної енергії;
- постачання та розподіл природного газу;
- поводження з побутовими відходами;
- послуги з управління багатоквартирним будинком.
Про стан проведених розрахунків за послуги та про те, скільки залишається доплатити за житлово-комунальні послуги, АТ «Ощадбанк» інформує протягом доби пільговика шляхом надсилання йому смс-повідомлення (у разі наявності інформації про номер мобільного телефону пільговика).
Тому, наприклад, почасти буває таке, що вся сума пільги спрямовується за пріоритетністю виробникам послуги, що є першими за списком, а останні, за встановленою пріоритетністю, надавачі коштів від банку не отримують. Оплату їх послуг пільговик має здійснювати самостійно.
Як пільговику сплачувати рахунки за житлово-комунальні послуги?
При готівковій формі монетизації пільговик самостійно та в повному обсязі сплачує рахунки за житлово-комунальні послуги, використовуючи кошти, які надійшли на його рахунок в обраній банківській установі.
При безготівковій формі монетизації пільговик, на підставі отриманого смс-повідомлення від АТ «Ощадбанк» (орієнтовно після 19 числа) про перерахування пільгових коштів за житлово-комунальні послуги, здійснює доплату (чи повну оплату) за кожним видом платежу.
Про переваги монетизації.
Надання пільг до монетизації здійснювалось виходячи з обсягу фактично використаної послуги, але не більше соціальних норм.
Тобто, чим менше послуги споживав пільговик, тим меншу пільгу йому надавало підприємство.
Зараз ця диспропорція усунена. Після монетизації надання пільг здійснюється виходячи з соціальних норм та нормативів, а невикористані (зекономлені) суми пільг залишаються пільговику.
Тобто, розмір пільги при монетизації може бути навіть більшим.
Незалежно від того, яку форму монетизації обрав пільговик – готівкову чи безготівкову, розмір пільг не змінюється.
Управління соціального захисту населення
Ніжинської міської рази